zaterdag 9 april 2011

Mijn overheerlijke mislukte flantaart

Ja, 't kan soms ook eens bij mij mislopen. Goed mislopen zelfs. Maar dan nog is het de kunst om van een mislukking een euh... wel ja... lukking van te maken. Ik wou deze week een flantaart bakken. Daar is eigenlijk niets aan maar ja, da's voor mij dan meestal het moment waarop ik mijn aandacht laat verslappen en dingen vergeet.


IMG_3874


Enfin, het stukje taart hierboven moet dus doorgaan voor een flantaart.



Wat moest daar allemaal in?



1 kant-en-klare rol brokkeldeeg (of zanddeeg)
4 eieren
60 g bloem
160 g suiker
1 zakje bakpoeder
1 el maïzena
7 dl melk
2 el zelfgemaakte vanillesuiker (of twee zakjes)


IMG_3912


Zeef de bloem en meng er het bakpoeder en de maïzena onder. Zet de melk op het vuur samen met de suiker en laat eventjes koken. En niet overkoken zoals bij mij. Splits 2 eieren en klop het eiwit stijf. De rest van de eieren en de 2 eierdooiers klop je los in een kom en doe er de bloem bij. Blijf kloppen tot alle brokjes verdwenen zijn. Giet er nu de melk onder en roer goed.


Ik ben hier eigenlijk gestopt want toen mijn flantaart in de oven zat besefte ik plots dat ik mijn opgeklopt eiwit vergeten was.



Enfin, om het originele recept te volgen moet je dus voorzichtig het eiwit onder het beslag vouwen. Zet het beslag eventjes weg. Beboter een taartvorm van 28 cm (de mijne was kleiner maar met de overgekookte melk, en het vergeten eiwit viel dat niet zo op). Doe er de brokkel- of zanddeeg in en snij de randjes af (ik druk gewoon mijn handpalmen op de zijkant van de taartvorm en zo snij je het overtollige deeg eraf - maar met een mesje gaat ook hoor). Doorprik veelvuldig de taartbodem (niet de randen) met een vork (minstens 20 keer). Giet er nu het beslag in tot 2/3 van de rand.


Zet de taart gedurende 30 minuutjes in een voorverwarmde oven op 200°. Check met een satéprikker of de taart gaar is. Haal uit de oven en stort de taart omgekeerd op de taartrooster zodat er mooie lijntjes in de taart gevormd worden.


Eigenlijk was dit een heerlijke flantaart, zelfs met mijn mislukkingen. Daaraan zie je, zelfs de beroemde tarte tatin was oorspronkelijk een mislukking en zie nu. Misschien word ik nog wel wereldberoemd met mijn versie van de flantaart.


Misschien moeten jullie mij wel helpen bij het zoeken van een naam?


IMG_3888


Alvast veel plezier!

4 opmerkingen: