dinsdag 7 juni 2011

Een ideetje uit de Provence...

Lavendelsuiker. Jawel. Na de zelfgemaakte vanillesuiker is lavendelsuiker eigenlijk de volgende logische stap. Je kan lavendelsuiker gebruiken in allerhande zoete bereidingen. In cake bijvoorbeeld, of in crème brulee.


lavendelsuiker


Hoe doe je het?

1/2 kilo suiker
1 flinke soeplepel lavendelbloempjes

Je neemt lavendelbloempjes die geschikt zijn voor consumptie (die kan je kopen in biozaken), of je droogt zelf je lavendel (zorg wel dat je lavendel gebruikt die niet is besproeid met een of ander chemisch product). Je doet de lavendel bij de suiker, goed mengen en giet het in een luchtdichte pot. Laat 4 weken rusten en 't is klaar. Je kan daarna de suiker zeven zodat je geen bloempjes in je bereidingen hebt, of je kan het zo laten.


IMG_4837



Dat is het.

9 opmerkingen:

  1. mmm, heerlijk! ik woon momenteel in deutschland, en hier verkopen ze naast de vanillesuiker ook citroen- en appelsiensuiker, gewoon zo in de supermarkt. dat moet zeker ook zelf te fabriceren zijn met stuskens schil!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's!
    En laten wij nu net veel onbesproeide lavendel staan hebben, ik ga dat hier direct eens proberen zie en volgend najaar en winter kunnen we dan nog van een zomers lavendelgeurtje genieten, zalig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en bij heimwee naar de Provence kun je aan de pot snuiven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over lavendel gesproken. Ik heb van m'n schoonbroer een blikje olijfolie met lavendel gekregen. Iemand een idee wat ik hiermee kan aanvangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. even if i cannot understand your text... but i follow all your beatiful photography.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thanks SK + Hotelmama.

    @ Saskia, geen idee. Zal eens moeten googelen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb dat een paar maanden geleden ook eens gemaakt, maar ik heb er nog altijd niks mee gedaan
    shame on 'me' !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vraagje: moeten de lavendelbloempjes eerst gedroogd worden of kan ik na het plukken à la minute aan de slag om de perencake te maken?!

    En nu het officiële gedeelte:
    Beste Ann, je schrijft met stip mijn favoriete webblog!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Best laten drogen ja. Maar probeer het misschien eens in de oven. 2 uurtjes op 100 graden of zo. Moet lukken!

    BeantwoordenVerwijderen