zondag 5 juni 2011

Lychee sorbet... poepsimpel... als je diepvriezer meewil tenminste.

Jaaaaaaa... het was gisteren mijn dagje niet. Ik had nochtans zo'n mooie plannen, maar mijn diepvriezer zag het niet meer zitten. Een zonneslag, een baaldag of gewoon een burn-out. Ik weet niet wat het was, maar vriezen doet 'm niet meer. En da's niet... erm... cool.

Dus: lichte paniek! Ah ja, want ik had een foto beloofd van mijn lycheesorbet. Mijn eerste gedacht was: ik ga hier in de buurt naar zo'n ijszaak. Die zullen wel zo'n sorbet hebben of toch iets wat er visueel erop lijkt. Maar... mijn geweten begon meteen te knagen. Ik doe niet aan fake. Ook niet als mijn diepvriezer niet mee wil.

Dus moeten jullie het maar stellen met de foto van gisteren... dat papje rechts vooraan zou het lycheesorbet moeten voorstellen. Maar geloof me vrij, zelfs als papje was het heel lekker. Die kersensaus gaat er trouwens schitterend bij. Heel fris van smaak ook, lichtjes zurig. Perfect voor op een hete zomerdag.


Clafoutis, cherry-ginger sauce, lychee sorbet


Wat gaat erin?

2 blikken lychees op siroop (van ongeveer een halve liter)
2 citroenen (geraspte schil van 2, sap van 1 citroen)
2 eiwitten


Doe de blikken met lychees open en giet de lychees in een vergiet. Zorg wel dat je het sap opvangt.

Doe de lychees in een hoge pot of blender, giet daar 30 cl van de lycheesiroop bij, samen met het citroensap en de geraspte schil van de 2 citroenen. Mix grondig (toch wel een minuutje of 4) tot alle stukjes fijngemalen zijn. Giet door een zeef en vang het sap op in je doos waarin je de sorbet gaat invriezen. Duw met een lepel op de pulp zodat het laatste restje sap eruit komt. De pulp zelf mag je weggooien.

Doe de doos dicht en zet in de (werkende) diepvriezer gedurende een dik uur. Klop nu het eiwit stijf, haal de sorbet uit de vriezer en roer het eiwit eronder. Zet terug in de diepvries en laat opnieuw zo'n uurtje invriezen. Haal het er nog eens uit als je ziet dat het eiwit is blijven bovendrijven. Roer nogmaals en zet terug in de diepvriezer tot je sorbet klaar is (normaal gezien zo'n 4 uur in totaal).


Smakelijk!

4 opmerkingen:

  1. Hé, wist niet dat het zo moeilijk was om sorbet te maken. Zonder extra suiker dan nog wel: idéaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeilijk is het niet, zeker als je een WERKENDE diepvriezer hebt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe zou je het moete doen met een ijsmachine? Weet jij dat? moet je dan de lycheesap eerst laten draaien en dan de eiwitten toevoegen?

    Ik geloof je als je zegt dat het heerlijk heeft gesmaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou het tegelijkertijd erbij doen. Dus van in het begin.

    BeantwoordenVerwijderen